Nichts ist fur dich....Nichts war fur dich .... nichts bleib fur dich... fur immer!...

Rammstein Interview - Logic, tvůrčí procesy a jahodový dort

28. srpna 2008 v 19:52 | Agnesh |  Rammstein

Logic, tvůrčí procesy a jahodový dort

Rammstein. Tohle jméno označuje v současnosti nejúspěšnější německý vývoz v hudební oblasti. Čtvrté album Rammstein "Reise, Reise" dobylo v září 2004 celoevropskou Top 10. Rammstein je tak podle hitparády celosvětově nejúspěšnější německy mluvící skupinou všech dob. Po svém velkolepém úspěchu však Rammstein dlouho neodpočívali. Krátce po turné "Reise, Reise" 2004/2005 se kluci odebrali do berlínského studia, aby pokračovali natočením pátého alba, které právě aktuálně vyšlo pod názvem "Rosenrot". V krátké době album vyletělo na 1. místo Top 10 hitparády. Při udílení cen MTV Music Adwards v Lisabonu se Rammstein dařilo stejně dobře: vyhráli v kategorii "Nejlepší německý počin" a byli nominováni spolu s Coldplay a Gwen Stefani s "Keine Lust" na nejlepší mezinárodní klip. Nedávno byli Rammstein nominováni na Grammy 2006.
Jedné neděle jsme zastihli Richarda Kruspeho, který se spolu s Paulem Landersem stará o nesrovnatelnou "kytarovou zeď", v jedné kavárně někde na Prenzlauer Berg v srdci východního Berlína. Ačkoliv kapela pracuje ve studiu ve dne v noci a Richard celý den dlouhé hodiny nahrával kytarové linky, vypadá záviděníhodně svěží a odpočinutý.
Jinak se chovat a jinak smýšlet - to je důležitá záruka úspěchu skupiny. Richard v tom vidí srovnání mezi Rammstein a Apple, protože "Apple ukazuje hudební branži, kterými jinými cestami se člověk může dát."
Richardův první počítač Apple je provedení 5 200 z první generace Power Mac s užívacím systémem System 7. A všechno začalo s ATARI a Cubase. Teprve pak přišel nástup hardwaru Apple s dalším využitím ProTools pro audio a Cubase pro MIDI, přičemž Apple synchronizoval programy a jejich souběžné používání. "Byla to katastrofa, totálně komplikované a nikdy to nefungovalo dobře," vzpomíná Richard. "Přesto," pokračuje, "to byl nejlepší princip. Měl jsem strach vyměnit ho za Logic. Přitom byly možnosti s Logicem už tenkrát obrovské." Takže kapela přece jen přestoupila na Logic a dodnes u něj zůstala, protože "muzikanti chtějí dělat muziku a ne se věčně zabývat komplikovanou technikou. Hlavně jasná struktura programu nám vychází vstříc, tady sami hodně plánujeme dopředu. Je to způsob, kterým děláme muziku."
Při výlučné práci s počítačem by ale podle Richarda přišla zkrátka pocitová stránka, ve studiu by chybělo dohadování. Pro produkci čtvrtého alba se proto kapela rozhodla pro atmosféru zkušebny. Každý člen skupiny přispěl ke skladbám svým dílem. Prostřednictvím společné tvůrčí práce ve zkušebně vykrystalizovala síla kapely.
Kromě Berlína nahrávali Rammstein svá díla v největších studiích Španělska, Belgie, Holandska a Švédska. Předpokladem pro studiové úpravy jsou i počítače Apple s hardwarem ProTools a stejně tak Logic Pro.
Rammstein není žádná jednosměrka
A jak vypadá setup na jevišti?
Pracuje se tam s 8 stopami. Dva synchronizované systémy Logic jsou používány živě. Jeden systém přitom slouží jako zadní vstup. Klávesák Christian "Flake" Lorenz používá pro živě hrané zvuky PowerBack. Když je Rammstein na celosvětovém turné, zkouší - i přes nákladnější jevištní techniku - používat nástroje co nejvýkonněji a nejhutněji. Momentálně používané Racky, které poskytuje počítačová technika v současnosti, budou zanedlouho vystřídány dvěma PowerBooks.
Během toho, co s námi Richard filozofuje o velkých a malých věcech života, se dostáváme k tomu "být jiný", k tématům písní, která - "liší se od ostatních" - jsou tajemná a zabývají se "temnou mocí". "Ve chvíli, kdy jsi jiný, vznikají obavy, které vedou rychle k předsudkům. Pak už lidé vůbec nechtějí naslouchat." Richard se odmlčí, a pak cituje Oscara Wilda: "Když se názory kritiků liší, umělec se shoduje sám se sebou."
Obsahy svých písní představují Rammstein rádi jako "psychologicky hluboká témata, která každého víc nebo míň fascinují." Richardovi vadí, že "všichni pořád mluví jenom o hezkých věcech. Přitom k tomu patří stejně tak i témata z hlubin duše a mají stejné právo na existenci."
Jsou to zhudebněné básně, které - když člověk naslouchá pečlivě - nabízejí netušenou volnost interpretace. Přitom je podle Richrda důležité zdůraznit, že Rammstein není žádnou jednosměrkou a "každý by si měl najít své vlastní příběhy." Ano, skutečně, jsou temné a svým způsobem částečně šokující. Vtahují posluchače do tajuplné moci. Ale nevyvolávají v nás stejné pocity jako básně velkých německých myslitelů a básníků? Vezměme např. "Erlkönig" od Theodora Storma. " Kdo přijíždí tak pozdě…" Rammstein se podařilo zachytit toto téma v písni "Dalai Lama" na čtvrtém albu a vytvořit z něj nové, zcela vlastní umělecké dílo. Píseň "Amerika", kterou člověk může chápat jako lehce provokační výsměch, srovnává kytarista naprosto jasně s jahodovými dorty: "Miluju jahodové dorty. Vážně. Ale když jich sním hodně, bude mi špatně." Aha. Tak jednoduché to je. Konečně Richard to může posuzovat s jistotou, žije přece v USA.
Jaké jsou další cíle Rammstein?
V současné době se pracuje na sestřihu DVD posledního turné. Richardovým největšm přáním je vidět Rammstein jednou jako hlavní představitele v nějakém sci-fi filmu - zatím však žádný námět nebo scénář není.
Zeptali jsme se Richarda na jeho osobní cíle a přání. Má naprosto konkrétní představy: "Po nominaci na Grammy v roce 1999 jednou v životě Grammy získat a zahrát v Madison Square Garden v New Yorku." Jeho tématem č. 1 a cílem pro rok 2006 ale je konečně si najít nějaký koníček.
Čas v útulné kavárně na Prenzlauer Berg uplynul jako voda. Před námi sedí vnímavý a hloubavý hudebník, od kterého můžeme čekat ještě hodně. Při loučení nám slíbil, že při jeho příští návštěvě v Hamburku zajdeme na bramboračku - jako zákusek bude jahodový dort.
Princip vagonu (pod "principem vagonu" se rozumí systematická výstavba skladeb rozčleněná na intro, sloky, refrén, mezihry atd. Skoro každý hit je vybudován podle tohoto principu a zaručuje jistou dynamiku.)
Zatímco první album "Herzeleid" vznikalo klasicky jako společný projekt ve zkušebně v Berlíně, bylo už při nahrávání druhého alba "Sehnsucht" a třetího alba "Mutter" použito počítačů. Během nahrávání "Mutter" bylo Rammstein jasné, že nejsou otroci počítačů, ale že jim umožňují pracovat společně. Richard si cení toho, že "že člověk může přesně podle principu vagonu sledovat, jak to dělají jiní a někdy si může říct: aha, sedí to!"
O vzniku skladeb
Jak vyhledávají nápady k písním? A jak písně vznikají?
Dozvěděli jsme se, že zkoušky se občas konají bez zpěváka Tilla Lindemanna. "Často to dopadá tak, že každý nápad, který člověk donese, je nejdřív nelítostně zničen. A musíš mít hodně silnou hroší kůži, protože je ničeno tvoje dítě… Till píše texty k hotové muzice - jeho básně visí ve zkušebně na zdi a všichni členové kapely písničku společně kousek po kousku propracovávají, to znamená, že refrén a sloky nejsou ještě vůbec pevně určené."
Součástí hodně důležitého procesu je producent Jacob Hellner, který produkoval už Clawfinger. Švéd chápe nezaměnitelný hlas zpěváka jako nástroj - že nerozumí německému textu, je pro jeho práci spíš výhodou. Dbá na to, aby byl zpěv vypracován hodně rytmicky. Čeho si Jacob Hellner cení obzvlášť, je fantazie zpěváka, tedy schopnost rytmického použití slov. Richard o Jacobovi říká: "Jeho práce jako producenta si moc vážím. Vidí, co v tobě je a dokáže z tebe vytáhnout maximum, aniž by tě přitom chtěl zlomit. Jde do hloubky a dokáže slyšet věci, které nikdo jiný neslyší. Ani já nemůžu říct, co to je, ani já to nedokážu zaslechnout…" Tím, že Jacob nerozumí textům, může se soustředit na to, co tu je, a vnímá hudbu jako celek. Tahle výhoda přispívá k mezinárodnímu úspěchu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama